Ull er gull - toving på silke

Pippi pleier å si at "Dette kan jeg ikke, så det får jeg helt sikkert til". Det var min første tanke også, når jeg skulle begi meg ut på toving på silke.

Siden vi nå har kommet godt ut på høsten tenkte jeg at det kan være kjekt å vise fram et prosjekt som passer fint som gave

For å få til dette trenger du en pakke med ull, evt. flere farger om du ønsker sjateringer samt et silkesjal (eller noe annet du vil tove på). I tillegg er det praktisk å ha generelt utstyr til våttoving, se utstyrsoversikten jeg har laget tidligere. 


Jeg la bobleplast utover gulvet, la siljesjalet utover og begynte å legge ut ull lagvis på kryss og tvers. På forhånd hadde jeg tovet noen hjerter i ulike størrelser, som jeg ville undersøke om ville feste seg til silken. 



Så dynket jeg arbeidet mitt med varmt vann blandet med MegaFiltzer og ryullet det tett sammen, samtidig som jeg passet på at ingenting krøllet seg. Etter dette rullet jeg det inn i et stort håndkle, sånn at vannet som lekket ut på sidene ble absorbert. Så begynner jobben. Ull filter seg på to måter, det ene er med bevegelse, og det andre er med varme. Jeg rullet rullen fram og tilbake på bådet en 20 minutters tid, og med jevne mellomrom rullet jeg det hele ut for å se at ikke arbeidet hadde skrukket seg for mye, eller lagt seg oppå hverandre på feil måte. Jevnlig tilsatte jeg også mer varmt såpevann for å hjelpe til med filteprosessen. Etterhvert merker du at ulla har begynt å filte seg fast i sliken. Da tok jeg skjerfet uav bobleplasten og krøllet det sammen som en ball. Jeg brukte så en kastetekknikk i vasken, for å filte det ytterligere. Dette går ut på å kaste det mot et hart underlag ganske hardt, slik at det filter seg ytterligere. Jevnlig la jeg det utover og klappet det flatt, slik at jeg så at det ikke filtet seg sammen på steder det ikke skal filtes. 



Det som er spennende med å jobbe med så ulike naturmateiraler som ull og silke, er kontrastene mellom materialene. Og når de blandes, får man en tredje "materialtype". Dette ser du godt på bildet under, hvor silken med ull tovet fast på baksiden får en ny rynkete struktur. Det blir utrolig fint, med de ulike kontrastene til tross for at fargene er så like. Når man bruker skjerfet kan man også bruke det på begge sider, og tilpasse med det utseendet som passer best med klærne man bruker forøvrig. 



Jeg fant fort ut at hjertene jeg hadde laget hadde for tette ullfibre, og ville ikke feste seg til silken, så disse la jeg til side, til jeg var ferdig med arbeidet. før jeg hang det til tørk filtet jeg hjertene fast med ei fin filtenål. 


Konklusjon: Enkelt, morro og en fin måte å skape fine gaver på :)



    

You May Also Like

0 kommentarer