Nålefilting - nesenisser


En utstyrsoversikt finner du i blogginnlegget mitt fra august 2016 her. På disse nissene har jeg brukt en nåleholder, enkeltnåler (Grov(til grovfilting av kropp og lue) og fin (til detaljer og en overflate uten hull), samt et filteunderlag. Det er noe spesielt med ull, lunt, varmt, duse farger og typisk Norsk - et naturprodukt med uendelig mange bruksområder - Elsker det! Disse nissene kan du utforme nesten som du selv har lyst til, med/uten skjegg, med/uten øyne/ører osv. Jeg ende opp med naturhvit og grå, men innslag av gråbrune toner i skjegget.  I tillegg har jeg brukt en bitteliten mengde rødt, som jeg har blandet inn i det hvite for å lage nesefargen.

Jeg liker å begynne med kroppen, da denne avgjør hvor stort det andre skal være. Ta en god håndfull ull og begynn i ene kanten av ulldotten og rull den stramt sammen til en ball, brett endene inn mot midten mens du ruller. Jo hardere du klarer å rulle det sammen, jo lettere blir det å oppnå en fast kropp med filting (du trenger ikke nålefilte så lenge). Begynn med grov nål og filt basen din sammen, jobb over hele, på nytt og på nytt til du begynner å kjenne at det ikke er en fluffy ball lenger, men at den har fått en fast form. Om du har et filtehåndtakt til flere nåler kan du gjerne bruke dette, og feste i 3-4 nåler. Kjenn hva du synes er best, for det kan bli for tett med f.eks 7. La den spisse tuppen som skal være inni lua være mer fluffy enn nedre halvdel, sånn at det blir lettere å filte fast lua.

Gjør tilsvarende med lua, begynn med en litt mindre håndfull naturfarget ull, og rull denne sammen i den fasongen du ønsker at lua skal være. Begynn å filte, og tilfør evt. mer ull etterhvert om du ser at den blir for liten. La den nedre bremmen på lua være lø, denne filter du fast når du monterer de to sammen.  



For å lage fargen du vil ha til nesa tar du en klype med hvit ull og en tiendel med en rød farge. Om den er veldig skarpt rød, trenger du ikke mye. Legg de to bunkene oppå hverandre, ta tak på midten og slit fibrene fra hverandre. Legg de oppå hverandre igjen, og gjenta dette til du føler at de røde ullfibrene er jevnt fordelt i den hvite. Om du har gamle karde-børster kan du bruke det. Hensikten er å blande de sammen, og på den måten lage en ny farge. 

For å lage nesa, har jeg valgt å lage tre dråpeformede deler, som jeg har montert sammen. To små (en til hver side) og en litt større i midten. Litt avhengig av hvor dominerende du vil nesa skal være, varierer du størrelsen. Denne ble ganske stor. Igjen er det viktig å la "baksida" på nesa være mindre tovet, sånn at du kan få festet det til kroppen. Om hele er tovet helt fast er fiberene på en måte filtet så hardt sammen at det er vanskeligere for nåla å dra de ned, og inn i kroppen.


Monter de tre delene sammen, og jobb med utseende. Vil du ha en knekk i lua, må du filte en kant her, sånn at den bøyer seg som vist på lua på bildet under. Her har jeg filtet i bakkant. Bremmen på lua har også blitt filtet tett og fast, samtidig som den da fester seg til den grå kroppen. NB! Nesa må festes før lua, sånn at du kan justere luekanten ut fra nesegrevet. For å lage lua som er bøyt helt, gjør du på tilsvarende måte, men i tillegg så nålefiler du den fast langs kanten nedover/i midten av lua.



For å lage skjegget har jeg tatt utgangspunkt i Hobbykunst sin mørkebrune  "Ull snor med strie" og revet denne fra hverandre for å lage mitt eget skjegg. Dette gjorde jeg ved å duppe en liten mengde ull i ganske varmt vann, og tvinne det rundt noen grillspyd. Disse fikk tørke til dagen etter, for så å bli lirket av pinnen. Om man er travel kan man bruke hårføner eller varmepistol. Det er varme og arbeid med ull som gjør at den tover seg, så her må du prøve deg litt fram. Fest så skjegget på nissen rundt nesa og oppover mot "ørene"/luekanten. Du kan jo selv velge hvilken farge du vil ha. Jeg endte opp med en miks av de ulike fibrene som var i "Ull snor med strie"



Selv om ikke alle detaljer synes så godt når de står til pynt, er det morsomt å legge til f.eks sko. Folk blir ofte overrasket over at de er der, men det er med på å lage et gjennomtenkt produkt som er mer ferdig. I tillegg er det med på å bestemme hvor godt nissen din står på bordet. Vær obs på dette når du fester det, sånn at ikke nissen bare faller overende. Her har jeg brukt mørk grå/ svart ull, og tovet to små flate kuler på filteunderlaget. Når de begynte å ta form tovet jeg de fast på nissen. Om du har lyst til å lage føtter i stede, så er jo det også et alternativ, med tær osv. 


Det finnes utallige nesenisser, og det neste jeg måtte ta stilling til var om de skulle ha øyne. Om du velger å lage øyne, så trenger du veldig små mengder ull til dette. Krøll ulla sammen mellom fingrene og nålefilt de direkte på nissen. Når det mørke feltet er på plass tar du en mengde ala ei halv knappenål med hvitt, og lager "blikket" på nissen. 


Jeg endte opp med å lage to stykker, hvorav den ene er litt mindre enn den andre. Den minste er litt mer blyg av seg og hjemmer seg litt bort. Mon tro hvilke nissestreker den pønsker på. 

God førjulstid - dette er en perfekt hobby som kan gjøres i sofakroken mens du slapper av med TV/musikk og en god kopp te. Ingen mønster, bare fri fantasi, ull og noen nåler :)


You May Also Like

0 kommentarer