Dessertkuler i sjokolade

I forbindelse med et selskap vi hadde i jula måtte jeg teste ut å lage sjokoladekuler, etter mange inspirasjonsvideoer fra youtube. Og siden disse kan pyntes på veldig mange måter, tenker jeg at de kan brukes hele året. Jeg har sett de som både halvkuler som gjemmer en nydelig dessert under, samt som ei sjokoladeskål med pynt inni, så la kreativiteten blomstre. 


For å lage kulene trenger du Rayher sine delbare kuler. Jeg brukte de som har en diameter på 7 cm, men her kan man med fordel velge mindre kuler om de skal fylles med f.eks sjokolademousse. Om man skal gjemme en iskule med pynt, er den nok ganske passe. Jeg tror større kuler blir alt for mektig, da de er litt vanskelige å lage med tynne vegger. 

Vi er flere som har testet å lage sjokoladekuler i designtimet, og konklusjonen er at man må bruke rett sjokolade. Jeg endte opp med å bruke Freia sin dronningssjokolade, varme denne i vannbad til i underkant av 40 C. Bruk termometer, for tror det er ganske viktig at sjokoladen ikke blir for varm, for at den skal stivne riktig. Etter hvert som jeg prøvde meg fram, endte jeg opp med å varme plastkulene i varmt vann først, for å rekke å dunke sjokoladen rundt inni kula før den stivnet for mye. Vanskelig å ungå et felt med tykkere sjokolade, så viktig å forsøke å riste/snu på kulene hele tiden mens de stivner det første kvarteret-halvtimen. Jeg la mine i kjøleskap, for så å flytte de til fryser i 10 min til slutt. Dette da det viste seg å være lettere å få de ut av kulene når de bare ble kalde nok.

Som kan sees på bildene under, var ikke alle forsøke like vellykkede, men utrolig nok klarte jeg å trikse det til og fylle de fleste, også de med brudd. Når man får snudd de til riktig, og pyntet de kan man kamuflere mye :) 

For å lage hullet til å fylle sjokolademousse brukte jeg en stor metall sprøytetupp type M1 varmet i varmt vann, som jeg skar meg inn i sjokoladen sakte men sikkert. Måtte varme den noen ganger i løpet av kuttet. Videre fylte jeg fyllet i en sprøytepose, og fylte i passe masse i hver kule. 


Ellers erfarte jeg at det var lurt å bruke de delte plastikk-kulene til forskaling for sjokoladekulene ved håndtering. De smelter fort og får fort fingermerker, så av den grunn brukte jeg også muffinsformer underveis. 


Og her ble det ferdige resultatet. Stjernene brukt som pynt er strøssel ala disse, og kuleopphenget har jeg laget i fandant sprayet med metallisk maling for mat :) 

Vær obs på at det går ganske mye sjokolade i kulene som er 7 cm, så man kan med fordel gå ned litt på størrelsen for at det ikke skal bli så store porsjoner. Om jeg ikke husker helt feil brukte jeg nesten 700 g sjokolade på 12 kuler. 



You May Also Like

0 kommentarer