Hvordan kan du lage klistremerker selv?

by - 09:00

Hvordan kan du lage klistremerker selv?
En artikkel skrevet av Annika Sylte

Det er høstferie her idag. Skole og jobb starter igjen i morgen, så jeg ville ha en dag med litt eksperimentering av SOLO GOYA Aqua Paint Marker fra HOBBYKUNST.
Jeg fant fram alle akvarell tusjene, de kommer i 11 forskjellige farger + blender. Jeg fant også fram en vannpensel og tusjpennene mine fra Staedtler. Jeg hadde en liten pakke med noen hvite klistremerker, slike man kan ha på skolebøkene eller på ting man legger i fryseren. Man finner de på flere steder, til og med i matbutikker.





Aqua Paint tusjene har den typiske akvarell effekten så raskt de kommer i berøring med vann. Det som starter med en sterk strek i begynnelsen oppløses i en sterk strømmende farge.
Fargene har den typiske karakteren av rennende akvarell farge når den kommer i berøring med vann, den er brukervennlig og har en fleksibel pensel tip. Tusjene har en konsentrert og luktfri farge som løser seg enkelt opp sammen med vann enten man bruker vannpensel eller pensel og vann.

Fargene løser seg opp i vann uansett om du gjør det øyeblikket etter du har tegnet med dem, eller om du venter timer/dager/måneder etter du har brukt dem. Det som er viktig å vite er at så raskt man har løst fargen opp i vann, så vil den tørke permanent.
Akvarelll tusjene kommer i 11 forskjellige farger + blender, og her kan man skape mange farekombinasjoner enten med hjelp av vann eller blenderen. Fargene glir enkelt sammen tusj med tusj, og ved hjelp av vann får man enkelt skyggeeffekter og sjatteringer.
Dette lover teksten, så nå ville jeg se om det funker!?
Jeg tenkte jeg skulle lage noen klistremerker og ville se om det gikk an å bruke tusjene på disse hvite etikettene.

 Vanlige hvite etiketter/klistremerker

Jeg tok først litt akvarellmaling, en tannbørste og litt vann. Blandet maling og vann og dyppet tannbørsten i det. Så sprutet jeg litt på etikettene med ulike farger.




Man kan jo sprute ulike farger overalt, men siden dette var første gang jeg skulle teste ut dette så holdt jeg meg til få farger pr. klistremerkerad.
Så hva gjorde jeg etter det!
Etter at det hadde tørket, det gjorde det veldig fort, var klistremerkene like glatte og fine. Var spent på om de kom til å krølle seg siden jeg hadde hatt vann på de. Så skulle jeg da teste ut hvordan Aqua Paint Markers ville oppføre seg på disse klistemerkene.
Jeg prøvde å være “loose” og ikke tenke på hvor og hvordan tusjstreken skulle være.




Her har jeg brukt vannpensel og løst opp tusjfargen litt.

Tusjene har veldig sterke farger og da jeg brukte vannpensel på så fløt fargen ut med en gang, men kontrollert. Akvarellmalingen som jeg sprutet på først hadde tørketm så den fløt ikke utover.


Jeg prøvde også med Blender- tusjen, den fikk også fargen til å flyte. Den fikk den til å flyte enda litt mer kontrollert kanskje.


Da tusjfargen hadde tørket fant jeg fram noen stempler (har ikke så mange i studioet mitt her i Spania). Jeg prøvde også å skrive ulike ord med Aqua Paint tusjene. Hvis man legger alle etikettene inntil hverander så kan man stemple rundt omkring, da blir klistremerkene enda mer spennende å bruke etterpå.



Det var veldig gøy å skrive ulike fonter med Aqua Paint tusjene! Da kan man se etter ulike fonter på f.eks. Pinterest.

Du må ha en gratis konto på Pinterest, men jeg anbefaler det! Der kan du finne masse inspirerende bilder som du kan samle i ulike mapper.


Da jeg var ferdig hadde jeg lyst til å bruke noen av klistremerkene i min Travelers Notebook (kalender, skissebok og skrivebok). Hvis jeg hadde vært enda mere “loose” og ikke tenkt på hvor strekene, stemplene og flekkene endte opp. Så kunne jeg tilslutt klippet opp etikettene til mindre klistremerker med ulike motiv.




Det funket jo det :) Litt gøy når man har laget de selv. Kommer til å bruke Aqua Paint tusjene mere. Det som er så kuult er at de kan brukes på så mange forskjellige måter. Jeg må teste ut flere ting, så følg med på neste post!


Mvh Annika Sylte

You May Also Like

0 kommentarer