Juletre med glitter, perler og lyslenke



Til dette prosjektet trenger du følgende



  1. Dekk kjeglen med glapack
  2. Marker underkant av kjeglen med knappenåler (viktig at denne er rett sånn at ikke treet blir skjeivt). Jeg har laget min kjegle på ca 25 cm
  3. Tre alle de små perlene på sølvtråden Videre nå må man jobbe raskt sånn at man får alt av tråd utover før limet tørker. Et alternativ er evt. å bare legge halve tråden i lim om gangen.
  4. Fyll tekstil hardner i en kopp og legg den hvite tråden oppi, ta på hansker
  5. Vikle tråden på kjeglen. Jeg valgte å legge de første rundene loddrett mellom ei nål på tuppen og ned til nålene i nedrekant av kjeglen. Passet på at jeg fikk dekket hele veien rundt i nedkant, med min. 2 runder med tråd, sånn at kjeglen står stødig. Etter å ha fått de vertikale trådene på plass krysset jeg tråden rundt om kring, festet med knappenåler innimellom for å holde det på plass. NB. kan være lurt med en hjelpende hånd som holder fast koppen med lim mens tråden vikles på. 
  6. Før tekstil hardneren tørker fordelte jeg perlene på sølvtråden utover, og viklet den på i tillegg. Det tørket litt for raskt for min del, så gikk over hele og limte fast enkelte punkter for sølvtråden samtdidig som jeg festet på de store sølvperlene (bruk lim eller tekstil hardneren). 
  7. Vikle rundt strassbåndet og fest med knappenåler
  8. La tørke til dagen etter
  9. Ta bort alle knappenåler
  10. Lirk kjeglen fri fra isoporen, her kan man løsne forsiktig med skaftet på en lang pensel
  11. Ta ut glapacken fra innsiden av treet. Hos meg hang det igjen litt lim mellom trådene. Dette minnet veldig om is-lag, så jeg lot det være på da det gir fine refleksjoner mot lys.
Og vips har du et stykke flott julepynt du kan dekorere med. Jeg har i tillegg funnet fram en lyslenke, som jeg har lagt inne i treet for fin stemning på kvelden. 








Konklusjon - artig prosjekt som tar mindre tid enn du tror :)


You May Also Like

0 kommentarer