Ull - Nisse med sekk



Jul - endelig jul og hva passer vel ikke bedre enn å kose seg med deilig ull! Denne gangen har jeg tatt utgangspunkt i samme teknikk som vist i innlegget jeg har hatt tidligere med toving av små skåler/potteskjuler. Videre finner du nyttig informasjon om filteutstyr her

Begynnelsen på dette prosjektet tok altså utgangspunkt i noe som var tenkt å være en pottesjuler som vist under, men etterhvert så har prosjektet utviklet seg videre til å bli en nissesekk. Og da måtte jeg jo også få lagd en nisse til: 


Hvordan du lager selve nissesekken, eller tover kula ser du i innlegget linket til over. I stede for å forkaste det som kan være lokk, har jeg nålefiltet fast en pølse med rødfargen jeg har brukt innvendig. Prosjektet får også litt særpreg, av at det er benyttet to ulike farger i sekken, med rød på innsiden og grå ytterst. Skulle du finne ut at du angrer på rekkefølgen, kan du vrenge den når den er ferdig tovet:)





Videre har jeg laget nissehode ved å blande sammen ulike farger, for å få en passelig hudfarge. Mye hvit, med litt rødt og lys beige tovet sammen. Nissefjeset og teknikken for å lage dette er inspirert av boken "Nissefilt med filtenålen" utgitt av Birgitte Krag Hansen. Videre kan du også finne tips til hvordan du filter i dette innlegget. Etterhvert som hodet tok form, lagde jeg kropp, sko og klær. Vesten er lagd av filt. Detaljer som lommer, spenne i ryggen og skolisser er sydd og nålefiltet på, og er med på å gi figuren sitt særpreg. 





I dette innlegget er nissesekken full, men la fantasien løpe og fyll den med det du måtte ønske. Om det er er snop eller små gaver, kommer an på hva du ønsker å formiddle. Nissen selv tenker nok litt på at byrden og mengden gaver er i størstelaget til at han kan bære sekken alene, derav en noe funderende, henslengt holdning. 

Som ransel-stropper har jeg flettet vanlig ullgarn, og tovet på ull i samme farge som sekken etterpå. Dette for å gi styrke til stroppene, slik at de ikke strekkes ut av fasong. 





Ønsker alle ei riktig god advendstid med manlge koselige juleforberedelser og lave skuldre. 

You May Also Like

0 kommentarer