Fargelegging av blomsterstempel med zig tusjer

by - 09:00

Jeg kommer fremover til å vise frem fargelagte motiver og selvlagede bakgrunner med fremgangsmåte i bloggen den 13 hver måned. Da legger jeg kun ut selve fargeleggingen/teknikken med trinn for trinn bilder. Så kommer det et blogginnlegg dagen etter hvor jeg viser hvordan jeg har satt sammen kortet til ferdig resultat.

På fargeleggingen kommer jeg til å bruke forskjellige type teknikker og mediumer til fargelegging, men det kommer nok med til å gå i Zig tusjer og Copic. Det er mine absolutt to favoritt tusjer til å fargelegge med.
De er gode til hver sin måte og med hver sin teknikk. 

Copic tusjer har lenge vært en favoritt for meg og jeg elsker variasjonen og mulighetene til å legge farger i lag på lag, samt få frem forskjellige nyanser i fargene.
Hobbykunst har et stort utvalg av Copic tusjer og tilbehør her

Zig tusjer er for meg ganske ferskt å bruke, og det jeg elsker ved de er at det går en del kjappere enn med Copic og at man får det akvarellmalngs uttrykket. Man trenger heller ikke så mange farger som ved Copic for å få de nyansene i fargene, fordi man kan dra ut fargen ved bruk av vann og på den måten få spill i fargene.  Hobbykunst har et tort utvalg av Zig tusjer her

I disse fargeleggingsinnleggene mine kommer det naturligvis til å være mye bilder for å vise frem trinn for trinn hvordan jeg fargelegger. Jeg er absolutt ingen ekspert på fargelegging, men jeg koser meg med fargeleggingen og syns det er veldig avslappende å sitte med. 

På motivet jeg skal vise frem i dag så har jeg brukt Zig tusjer på akvarellpapir.
Jeg har brukt et stempel fra Studio Light  som er et nydelig blomsterstempel med masse muligheter.
Dette er helt klart et stempel jeg kommer til å bruke masse.

På motivet jeg har fargelagt i dag har jeg kun brukt 5 farger totalt - 2 farger på blomsten, 2 farger på bladene/blomsterstengelen og 1 farge rundt blomstene.
På blomsten har jeg brukt fargene Pink Haze og Pale Rose
På bladene har jeg brukt fargene Pale Green og Green.
og rundt motivet har jeg bruktHaze Blue.
Hele utvalget med Zig tusjer finner dere her, både i løssalg og sett.

Når det gjelder fargelegging generelt så er det et lite tips om å bruke lite og lys farge av gangen. Du kan alltids tilføre mer hvis det mangler noe, men det er fort gjort å ødelegge et motiv hvis man bruker for mye og for mørk farge.
Et tilleggstips ved bruk av Zig og akvarell papir, er å være forsiktig med vannmengden når fargen skal dras ut.


Jeg har stemplet motivet to veier på panelet og her er første blomsten fargelagt. Fremgangsmåten jeg har brukt kommer trinnvis under her. 


Her har jeg startet med å legge den lyseste fargen på den lille blomsten.  Som dere ser så er det bare lagt farge på ca halvparten - det er fordi jeg skal dra ut fargen etterpå med vann og hvis det er farge over det hele blir det ingen nyanser.


 Så tar jeg over med litt av den mørke i kantene før jeg drar det hele utover med litt vann.


Så gjør jeg det samme med den stor blomsten. Igjen, den lyse fargen på ca halvparten av området som skal fargelegges og den mørke bare helt ytterst i kantene hvos du vil ha skygge. 


Her er alle blomstene ferdig fargelagt med samme tenkikk med hjelp av vannpensel hvor jeg har dratt fargen utover. 


 Når motivet er ferdig fargelagt så legger jeg en farge rundt motivet for å få litt mer spill i bakgrunnen. Her har jeg valgt en superlys blåfarge som står i kontrast til fargene som er brukt i fargeleggingen. Jeg legger først et tynt lag som jeg drar utover med bittelitt vann. Der hvor jeg syns det skal være litt mer farge for skygge, så legger jeg på litt ekstra der bittelitt av gangen.


Her er motivet ferdig fargelagt :)

Det trengs fortsatt litt jobbing med panelet for å få det ferdig på et kort, og det vil jeg vise frem i morgendagens innlegg.

Stempelklem fra DT Anita

You May Also Like

0 kommentarer