3 kort - 3 vanskelighetsgrader. Enkelt, forseggjort og detaljert

by - 11:10

Heisann.

Har du av og til sett nydelige inspirasjonsbilder fra kortlagere på nett, og tenkt med deg selv at "det får ikke jeg til?!".

Heldigvis trenger du ikke verken særlig utstyr eller erfaring for å få til enkle kort! Med litt øving, litt mer tidsbruk og gjerne litt mer utstyr så kan du lage mer og mer avanserte kort. Alt etter tid og humør.

Jeg har tatt utgangspunktet i stempelsettet "Thanks a latte" fra Lawn fawn. Det er veldig herlig, lekent og genialt: og det er fordi jeg mener det går til både gutter, jenter, damer, menn, bursdager, hilsener, jul, til og med vinter og vår og alt som er. Du kan lage det barnslig, klassisk, feminint, maskulint- jeg elsker det!

Alle kortene er laget med Neenah 110lb Solar White Classic Crest Cardstock. som base, og Neenah 80lb. til paneler og stempeltrykk. Den beste, glatteste og stødigste kartongen. Min favoritt!
Stempeltrykkene har jeg klippet ut med min favorittsaks.


ENKELT






Det enkle kortet er et onelayer kort, altså kun et lag kartong. Jeg har brukt stempelplattform og stemplet direkte på kortbasen med blekket Memento Tuxido sort.

Fordel stempeltrykk og tekst litt jevnt utover, og behold resten hvitt. Denne stilen kalles clean and simple, og er også ganske rask.

Motivene er raskt fargelagt med fargeblyanter, og da var kortet ferdig gitt! Herlig sjarmerende i sin enkelhet- mer trenger du ikke gjøre. Ikke noe lim og pynt og vanskelige teknikker.



FORSEGGJORT

Jeg liker enkle kort uten mange lag, men gjør dem ofte mer forsseggjorte.
Dette kan du få til med å skyggelegge motivene, lage en enkel bakgrunn, tilføre små detaljer og f.eks en ramme.



Tekst
Hvis du stempler på papirstrimler eller et diekuttet banner kommer teksten litt mer i fokus, og du kan tilføre litt farge. Lignende banner her.

Bakgrunn
På selve basen tok jeg to ulike gultoner av Distress Oxide ink og blendet veldig raskt ned med blending brushes. Trenger ikke være perfekt. Sprutet litt vann oppå dette for å få en fin og "spettet" effekt- blekket oksiderer med vann og skifter farge.

Rammer
Det er også fint å bruke rammer, personlig liker jeg å beholde litt hvitt for et rent uttrykk. Her har jeg brukt rammen stiched scalloped rectangles frames fra Lawn fawn på et panel, og benyttet både selve rammen (limt ned på basen) og utsiden av diecutsen (opphevet med limputer) rundt. Du kan også lage en ramme med skjærebrettet, du trenger ikke plent diecutmaskin.

Dimensjon
Limputer er perfekt for å skape dimensjon, både i rammer, paneler, tekst og motiv. Behold noe i to eller 3 nivåer for å skape dybde og liv.

Jeg fargelegger som regel med Copic tusjer, de gir så sterk og god farge og er veldige lette å blende. Det er lett å få til litt skygge i motivene som bidrar til å skape dybde og liv.

Du kan velge et eller flere elementer og tilføre til kortet, og hele kortet forandrer karakter.


DETALJERT

Kortet jeg kaller detaljert er forsseggjort med ytterlige elementer/teknikker, gjerne i form av detaljer.



*Bakgrunn stemplet med samme stempel og enkelt fargelagt med copic alkoholtusjer

*Et diekuttet vellumpanel for å roe ned bakgrunnen og skape litt dimensjon

*Glossy accent for å lage skinnende overflate på sukkertøystengene og kakaoen

*Ranger Stickleslim tilfører glitter til snøkrystaller og tekstbanner

*Embosset teksten for å få en fin og shiny finish

*Små krystaller pynter opp det hele







Hvilket detaljnivå pleier du å legge deg på? Personlig varierer jeg mye utifra dagsform og anledning, men er glad i skyggelegging, tekstbannere og distressbakgrunner.


Inspirasjonsklem fra DT Cathrine





You May Also Like

0 kommentarer