Ett mønsterark - åtte kort

by - 09:00

Hei og hopp!
Elin her i dag, og jeg har hele åtte kort å dele. Dette er et langt innlegg, så finn frem noe godt å drikke og ta deg til rette i godstolen.

Jeg starter med et babykort. Det ble noen babykort av dette arket. Vanligvis lager jeg kort i A2-størrelse (4 1/4 x 5 1/2"), men dette motivet er så stort at kortet faktisk måler 5 x 8 1/2". Jeg har brukt kniv og saks for å skjære/klippe til motivet, med en tynn hvit kant rundt hele.

Jeg kjørte en bit hvit kartong gjennom min Gemini Jr. med en embossingfolder fra We R Memory Keepers. Resultatet er en bakgrunn med litt interesse, samtidig som den ikke distraherer fra motivet jeg vil ha i fokus. Jeg limte det embossede panelet på kortbasen med 3D-teip og brukte lave 3D-puter fra Rayher til å lime motivet fast i det embossede panelet. Jeg brukte de samme lave 3D-putene til å lime fast tekststripene på ballongen, og paljetter og krystaller fra Little Things from Lucy's Cards som pynt.

Embossingfolderen jeg har brukt er 6 x 6" i størrelse. Siden panelet mitt var lengre måtte jeg embosse fra begge ender. Der skjøten er limte jeg på en strimmel fra et annet mønsterark i den samme serien. Strimmelen dekker skjøten og gir samtidig et ankerpunkt til ballongen, så den ikke flyter helt i intet på kortet.

Målet mitt var å bruke rubbel og bit av motivene på arket på disse kortene, så jeg limte de løse kvistene på kortets innside.

Dette er arket jeg har brukt til alle kortene mine. Det heter Cuddles og kommer fra Little Treasures-kolleksjonen til Kaisercraft.

Kort nummer to er i samme bane. Her har jeg brukt kaninen i den rosa luftballongen og stjernene som er strødd omkring på arket. Dette kortet er litt smalere og måler 4 1/4 x 8 1/2". På bakgrunnen har jeg brukt en skystensil fra My Favorite Things og Distress Oxide i fargen Tumbled Glass for å få litt interesse i bakgrunnen uten å overskygge fokuset. Denne gangen har jeg limt motivet rett på kortbasen med 3D-teip. Jeg har også brukt 3D-teip bak noen av stjernene, mens andre er limt rett på.

Jeg har brukt et diesett fra Papirdesign til å stanse ut ordet babyjente. Jeg har stanset ut skyggen i to lag vellum og selve ordet mange ganger i hvit kartong. Noen lag under vellumen, så vellumen flyter litt over ballongen, og resten av lagene oppå vellumen. Diecuts kommer ekstra godt frem når de legges lag på lag som dette.

Selv om kortet er enkelt gjør all dimensjonen at det ikke er kjedelig likevel.

Også på dette kortet har jeg limt på paljetter fra Little Things from Lucy's Cards. Stjernene som var til overs har jeg limt på kortets innside.

Det neste kortet ut er et enkelt bursdagskort. Her har jeg gått tilbake til min vanlige kortstørrelse på A2. Jeg stanset ut et hvitt panel med den største dieen i Stitched Rectangles STAX 2-settet til My Favorite Things og brukte en embossingfolder fra We R Memory Keepers til å lage litt interesse i bakgrunnen. Jeg limte panelet rett på den rosa bakgrunnen, uten 3D-teip denne gangen.

Jeg limte på blomsten jeg hadde klippet ut fra mønsterarket med lave 3D-puter. Jeg stemplet og embosset en tekst fra Mathia design på en stripe svart kartong og limte den på med 3D-puter over stilken til rosen.

Til slutt limte jeg på paljetter fra Pretty Pink Posh i en slags visuell sti fra nederst ved teksten og helt opp til den øverste rosen. Jeg limer alltid småpynt som dette i nærheten av andre elementer på kortet, det gir en bedre visuell effekt enn om man limer dem langt unna alt annet.

Kort nummer fire er veldig annerledes for meg. Da jeg startet prosessen med å lage disse kortene tegnet jeg opp skisser for hvert enkelt kort. Skissen for dette kortet var egentlig til et stående kort, men da jeg kom så langt at jeg skulle lage kortet oppdaget jeg at motivet var liggende. Dette motivet er ganske stort, så kortet måler 7 x 5". Jeg hadde dobbelt opp av mønsterarket, og brukte baksiden på det jeg ikke hadde klippet ut motivene fra til å lage rammen, som jeg limte på basen med 3D-teip.

Blomstene er limt på kortbasen med 3D-puter.

Jeg var veldig usikker på hva jeg skulle gjøre med tekst siden jeg måtte snu og endre på skissen jeg hadde laget til dette kortet. Ideen jeg hadde i hodet til det stående formatet lot seg ikke overføre til liggende variant. Til slutt falt valget på en tekst nede til venstre. Det er ikke ofte jeg plasserer teksten min der, men akkurat på dette kortet syns jeg det passet best. Teksten er en tredekor fra Rayher som jeg har embosset med fire lag hvitt embossingpulver. Den er limt rett på blomstene og rammen med flytende lim.

Noen paljetter fra Pretty Pink Posh akkurat rundt teksten ble siste lille finish på kortet.

Neste kort ut er enda et babykort. Et kvadratisk et denne gangen, det måler 4 1/4 x 4 1/4". Her har jeg ikke hvit kant rundt de utklippede kaninene, den store kaninen har nemlig enden av en blomsterknopp helt ytterst på halen, så jeg måtte klippe av litt av halen dens. Da syns jeg det passet best å klippe helt inntil resten av kaninene også.

Den rutete bakgrunnen på dette kortet kommer fra arket Little Gem, det samme gjør teksten jeg har brukt. Jeg stanset ut en sirkel med dekorativ kant og limte den på kortet med 3D-teip, satte kaninene på lave 3D-puter fra Rayher og gjorde det samme med teksten, som jeg satte litt hulter til bulter.

Til slutt limte jeg på matte gullpaljetter fra Little Things from Lucy's Cards. Som vanlig når jeg limer på paljetter har jeg satt dem i nærheten av teksten. Det er en gul kanin til på mønsterarket, den har jeg klippet ut og limt inni kortet.

Neste kort ut er et langt, smalt kort. På godt norsk kalles disse slimline-kort. Jeg har brukt en stensil sammen med paste fra Kreul og laget litt interesse i bakgrunnen, men nok en gang ikke mer enn at det fortsatt fremstår som et bakgrunnselement. 

Kaninen er limt på basen med lave 3D-puter, og jeg har stanset ut Gratulerer fra Papirdesign flere ganger i hvit kartong og limt dem oppå hverandre, så limt dem til skyggen til teksten i farget kartong. Stempelteksten kommer fra 100 år-platen til Papirdesign og er stemplet med Memento Espresso Truffle på den nederste stripen av mønsterarket, som jeg så har satt på 3D-teip og limt i underkant av diecuten. 

Til slutt har jeg limt på paljetter fra Pretty Pink Posh i en visuell trekant på kortet. Alt er i nærheten av teksten og kaninen. Noen av dem er limt oppå andre elementer, mens andre er smettet under. 

Neste kort ut er et vanlig A2-kort igjen. Her har jeg dekket hele kortbasen med det samme arket jeg brukte på bakgrunnen på det kvadratiske kortet, men her har jeg brukt den andre siden av arket. De små blomstene kommer selvfølgelig fra "hovedarket" mitt som jeg har brukt på hvert av kortene i dette innlegget. Disse blomstene satt i kanten av arket, så de er flate på den ene siden. Jeg måtte derfor sette dem opp mot en kant, og fant ut at denne polaroidrammen fra My Favorite Things var perfekt. 

Også på dette kortet har jeg laget en hvit, tørrembosset bakgrunn og satt på 3D-teip. Det roer kortet ned litt, og småblomstene jeg har klippet ut kommer litt bedre frem. Jeg har stemplet en tekst fra Mathia design rett på det ene mønsterarket og brukt det som "bildet" i polaroidramma mi, som som vanlig fra meg er stanset ut i flere lag hvit kartong som er limt oppå hverandre. Her ser man faktisk litt av innsiden også, og de småblomstene som ikke fikk plass på kortets front havnet der. Jeg var fast bestemt på å bruke alle motivene på arket.

Også på dette kortet pyntet jeg med paljetter fra Pretty Pink Posh. Denne gangen i to klaser ved blomstene for å få fokuset litt mer på dem og ikke kun på teksten i midten.

Vi har kommet til det siste kortet. Her var jeg lenge usikker på hva jeg skulle gjøre. Fjærene var det eneste som var igjen av arket og jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle bruke dem på en god måte som ble til et fint kort før jeg kom på at jeg kunne lage en slags bakgrunn av dem. Det var kun én turkis fjær i arket, så for å få god fargebalanse mellom alle fjærene klippet jeg ut den turkise fjæren av det andre arket også (jeg hadde jo dobbelt opp).

Embossingfolder brukt på hvit kartong også her, og her fikk jeg en ganske bred kant på utsiden. Vanligvis liker jeg kantene mine relativt smale, men jeg syns dette ble bra. Jeg satte på fjærene på det embossede panelet med 3D-puter, skar av det som hang på utsiden og brukte avkappet til å dekke tomrommene som havnet i hjørnene.

Teksten kommer fra en stempelplate fra Mathia design, stemplet i svart på hvit kartong. Den turkise strimmelen bak kommer fra det andre mønsterarket som jeg har brukt litt her og der i løpet av disse åtte kortene. Det står en tekst i hvitt på den strimmelen, men jeg klarte å få det til så jeg har mellomrommene mellom ordene i teksten på de to sidene som vises. Det var nok mest flaks. Til slutt limte jeg på paljetter fra Pretty Pink Posh. Denne gangen limte jeg på noen rundt teksten og spredde noen flere under fjær her og der.


You May Also Like

0 kommentarer