Ny oppskrift kjøkkenklut

by - 10:00


Sommeren står for døra og jeg strikker ofte med bomullsgarn og jeg elsker å strikke kjøkkenkluter. Både for å ha til meg selv, men jeg gir også bort en god del. Mange av mine venner elsker hjemmestrikka kjøkkenkluter. Jeg har satt sammen et nytt mønster og i tillegg lagd mavebånd. 

Kluten er strikket med bomullsgarn fra Svarta fåret på pinner nr 3.5. Hvis du strikker veldig løst så kan det være lurt å bruke pinner nr 3. Men det er litt smak og behag. Klutene mine bruker som regel å veie rundt 40 gram når de er ferdige så det skal holde med 1 nøste pr klut. Mønsteret ligger lengre ned på siden her. 

Mavebånd er laget på følgende måte: Jeg skjærer en remse med kartong (her hvit) som er 7 cm bred og 30,5 cm lang. Deretter kutter jeg til mønsterpapir som er 6 cm bred og limer på kartongremsen så jeg har en hvit kant på begge sider. Deretter har jeg brukt en mønstersaks med rivekant og klipper på begge sider av arket. Jeg fant bildet på et av arkene til Papirdesign og stanset ut med en sirkeldies. Kuttet en sirkel til som er litt større og så har jeg pyntet med blomster. Flere av strikkearkene til Papirdesign har strikkemønster på baksiden, eller man kan bruke et ark med farver som matcher kluten og som ikke er strikkerelatert. Jeg bruker ofte rester til å lage mavebånd til mine kluter. 






Oppskrift





På denne kluten kan du velge om du vil legge opp 56 eller 60 masker - alt etter som hvor bred du vil ha den. 


You May Also Like

0 kommentarer