Ull er gull - Flate motiver tovet på vliselin

Filting av flate motiver er en artig ting å gjøre med barn og kan brukes til så mangt. Alt fra magneter på kjøleskapet, til punt på ei veske eller et skjerf. I dette innlegget har jeg festet motivene på ulltrøyer og luer, som jo ikke er typisk sommerting, men jeg håper det er til inspirasjon likevel.




Det er ikke så mye man trenger for å komme i gang med å lage flate filtemotiver. Da en titt på utstyrsinnlegget så får du en liten oversikt over hva slags utstyr man kan velge mellom. Om du ikke vil investere i mye nytt utstyr i første omgang, kommer du langt med noen filtenålerskumpute for filting/filteunderlag og ull i farger du liker for å komme i gang. 

For å lage flate figurer kan det være lurt å skaffe vliselin som løser seg opp i vann, alternativt så filter man for frihånd. Man kan også filte på andre ullmaterialer.

Vi fant motiver i noen tegnebøker som sønnen min hadde. Disse overførte jeg til vliselin ved å legge det over bildene, og tegne det av. Så klippet vi ut figurene og begynte å filte. Vi har brukt ull fra Rayher samt litt rester jeg har hatt liggende. Det går fint å blande ulike ullkvaliteter når du filter.

Til den gule figuren har vi brukt gul, hvit, mørk brun/svart, orange og grå




Sønnen min er strålende fornøyd med at noen av de vanlige ulltrøyene og  ull-lua fra Reima nå er dekorert med stilige angry birds motiv. Spesielt morsomt var det nok å få lov til å være med og lage det selv. Han er nå 5 år, og klarte fint å filte de store områdene selv, før jeg lagde detaljene. Det røde håndtaket er favorittverktøyet!

For å feste de tovede figurene fast, bruker man filtenålen og filter de fast samtidig som man tar siste runde for å gjøre de "kompakte". Husk å legge filteunderlaget i mellom stoffene, slik at man ikke filter sammen deler av plagget som ikke skal filtes sammen. Om de løsner litt under bruk, er det bare å filte de på plass igjen.

You May Also Like

0 kommentarer