Kort til en kul konfirmant - steg for steg

by - 09:00

Hei! Jeg tenkte jeg skulle vise dere hvordan jeg har laget et kort til en gutt. Dette kan jo fint lages til en jente også, kun med litt andre farger. Her viser jeg også hvordan man kan maskere et stempel slik at man kun får med deler av stempelet.

Jeg har valgt å bruke flere av arkene til Papirdesigns nye vårserie: Ungdommelig, og kraftkartong fra Rayher i tillegg til den hvite kortbasen. Kraftkartongen til Rayher er litt mørkere og tykkere enn den til Bazzill og passer fint til røffe kort som dette.

Her har jeg begynt å planlegge litt. Jeg valgte å bruke baksiden av bukse-arket med stjerner. Jeg har laget en rosett av en bit mønsterark (en stripe på ca 5x30 cm som er preget for hver 1/2 cm på annenhver side) og limt på to sirkler i brun og sort kartong. På den sorte kartongen vil jeg ha på et bilde. Så ville jeg ha med hamp på dette kortet og prøver meg litt fram hvordan jeg vil at denne skal ligge.

Så kutter jeg til alle paneler og rufser kantene på de. Jeg kutter til vimpler fra stjernearket med bannerdie fra Rayher, stempler tekst på kraftkartongen og stanser ut med en mindre bannerdie fra Lawn Fawn og stanser ut gavekortlomme på den ene innsiden med dies fra Papirdesign. Tekstene er fra Papirdesign og Huldra designstudio.

Så kommer jeg til maskeringen av det stempelet jeg vil ha på innsiden av kortet. Jeg valgte et stempel fra Papirdesign som har en stjerneramme rundt. Denne ønsket jeg ikke å ha med. Så da er løsningen å maskere bort denne. Her har jeg stemplet på en bit post-it med lim på hele baksiden. Tror dette finnes f.eks. på TGR eller andre butikker med litt diverse skrivebordsmateriell. Så klipper jeg ut det som er inni sirkelen. Når jeg da stempler oppå lappen vil jo kun teksten stemples på skrivefeltet.

Litt dårlig bilde, dessverre, men her er teksten til venstre stemplet på skrivefeltet som skal være inni kortet. Til høyre er originalen. Synes stempelet ble litt mindre ruvende uten rammen og passet bedre til mitt kort.

På den ene innsiden har jeg laget plass til penger eller gavekort. Jeg har brukt den ene die'en i gavekort-settet til Papirdesign og stanset ut to ganger (en på hver siden) i mønsterarket. 

Bildet jeg valgte å bruke er fra Maja Designs Denim & Friends-serie, har brukt et bilde fra klippearket i denne serien. Både rosetten og alle bannere er montert på limputer i ulike høyder


Ferdig resultat! Et enkelt kort til konfirmanten, uten mye stæsj, men likevel ganske kult. Synes kraft og svart/hvitt passer bra sammen og spesielt til guttekort! :-)



Håper du også fikk inspirasjon til å lage et kult guttekort :-)



You May Also Like

0 kommentarer