Mosaikkort - tutorial

by - 12:24

Her kommer en tutorial på hvordan jeg lager mosaikkbakgrunner. Har laget to forskjellige varianter - den første har jeg tatt et akvarellark og sprayet med grønn, gul og oransje Dylusion spray. 




Først kutter jeg et dobbelsidig limark i den størrelsen jeg ønsker. Arkene er i utgangspunktet 5" x 12" så her har jeg kuttet arket så det er 5 " x  5". Limark finner du her



Først kutter jeg opp 6 strimer som er 1 cm brede av dylusion bakgrunnen, og så har jeg brukt sort Bazill og kuttet de 2 mm brede. 



Tar av det ene arket på limarket så jeg kan begynne å lime strimlene på. Begynner ca midt på arket og legger annenhver stripe. 



Her har jeg lagt 3 av hver før jeg snur limarket og begynner å legge i en annen retning. Jeg kutter endene som stikker ut underveis for da kan jeg bruke de mindre bitene der de passer og man trenger bare noen få strimler 


Hvor mange ganger man snur velger man selv. 



Når bakgrunnen er ferdig så tar jeg av arket på baksiden og limer det på et panel med samme farve som jeg bruker til de smaleste stripene. 


Her har jeg sprayet 3 blomster med samme farvene som jeg brukte på bakgrunnen og har også brukt en av diesene til Rayher som jeg delte i to. 


Kort nr 2

På dette kortet bruker jeg ark fra Maja design. Jeg har plukket frem 3 ark som matcher hverandre, men man velger selv om man vil bruke flere ark 


Kutter 3 striper som er 1 cm brede av hvert ark. 


Begynner også her midt på limarket og begynner med å legge 4 striper før jeg snur. 

Kutter av strimlene inn til limarket her også for å kunne bruke de mindre bitene på de minste delene av arket. 



Snur limarket og legger i flere retninger



På dette kortet har jeg ikke satt bakgrunnen på panel, men heller brukt en stempelpute for å sverte rundt kantene. 



Motivet er fra et av arkene fra Maja design, Mathia blomster og blader er brukt som dekor og blingbånd fra Rayher



Kortene blir veldig forskjellige ut i fra hva man har brukt som ark. Man kan også bruke restepapir for å lage mosaikkort. 





You May Also Like

0 kommentarer