Ull er gull - Morsome & dekorative pyntedetaljer til alt fra gensere, luer, sjal mm.

Denne gangen har jeg lekt meg med varer fra ull-avdelinga. 

I gårsdagens blogpost ser du en generell oversikt over diverse utstyr som er kjekt å ha når man skal holde på med filting. Man trenger på langt nært alt, og kommer ofte langt med noen nåler og et underlag.

For å lage flate figurer kan det være lurt å skaffe vliselin som løser seg opp i vann. Man finner et motiv man vil lage og tegner det på vliselinen, som hjelpemiddel. Alternativt så filter man for frihånd som jeg har gjort her:


Denne blomsten lager man enkelt ved å filte 6 lilla runde kronblad, som man til slutt filter sammen. Etterpå kan man lage detaljer og senter av blomsten. Begynn med en liten mengde ull, rull den sammen til passe størrelse, og begynn å filte den sammen med nålen. Etterhvert som man jobber ser man om man trenger litt mer eller mindre ull, så man kan justere underveis. Figurene her er ca 5-6 cm store.

Her har jeg laget hjerter og festet på et sjal:

På figuren under har jeg tegnet opp bildet jeg ønsker å lage på vliselin, for så å begynne å filte på underlagsfarven i de områdene det skal på. Når den lillarosa og hvite bunnfargen er på plass har jeg laget tynne detaljer med veldig tynne "tråder"(ull som man ruller til små tråder)  med kontrast-farger for å få fram uttrykkene i figurene.



You May Also Like

0 kommentarer