Gryteunderlag i betong

Heisann
I dag har jeg lyst til å presentere en litt alternativ gave jeg har laget, til en tidligere kollega. Han jobbet i oljeindustrien og har vært med å bygge Troll A platformen, og kan mye om bruk av betong i industrien. Og tanken slo meg, at det må jo gå an å lage noen gaver til menn, som både er praktiske og uten så mye dilldall. Jeg har derfor laget et betong-gryteunderlag som helt klart setter igang spennende samtaler rundt bordet
Til selve underlaget har jeg brukt Kreativ betong fra Rayher. Denne er enkel i bruk og kan kjøpes i ulike mengder. For å se hvordan du støper kan du ta en titt i et tidligere innlegg jeg har laget her. For å få et stilig desing på underlaget brukte jeg en Tofuline-isboks som er åttekantet. Bunnen her skaper en naturlig kant ned fra sidene, som gjør at bildet ikke blir liggende rett imot varme gryter.
Når man støper ut underlagene kan det være lurt å dekke overflaten med plast sånn at fordampningen ikke går så fort, da vil nok overflaten bli penere i følge betongeksperten på jobb. Siden jeg ikke hadde gjort dette, slipte jeg baksiden med 80 til 120 korning på sandpapir og slipemaskin.
Første forsøk på å printe ut bilde for overføring endte  opp med trippel feil. For det første hadde jeg glemt å speilventde bildet, og for det andre må man bruke laserprinter sånn at blekket ikke sklir utover når man limer det. For det tredje brukte jeg halvblankt fotopapir, og det går ikke an å få gnikket bort papiret fullstendig. SÅ - da slipper dere å gjøre samme feil som meg :)
Neste forsøk ble bedre, pritet ut speilvendt bilde på baksiden av bassil-kartong. Tror det er lurt å bruke noe som er litt tykkere enn vanlig printerpapir.

For å få overført bildet fra papir til betongunderlaget brukte jeg Hobby Lines Foto Transfer Potch. Legg på rikelig med lim og bruk et plastkort ala bankkort og fordele det jevnt utover. Viktig at det ikke blir noen luftlommer. La det tørke over natta,  evt tørk forsiktig med varmepistol. Når du skal gi bort starter du med å fukte med vann med enten klut eller svamp før du forsiktig gnir boet papiret. Ta det forsiktig sånn at du ikke gnir boret selve fotoet.
 

Under ser du at resultatet dersom du bruker fotopapir.  Når det tørker blir det fremdeles igjen et tynt papirlag det et vanskelig å fjerne.  
 

Ferdig resultat,   ferdig med klarlakk og pyntet med tekst. Til innpakning har jeg brukt gråpapir,  bastbånd samt en enkel tagg laget med Washitape, distress og et stempel.

 

You May Also Like

0 kommentarer