Macrameoppheng fat

Macrame er på moten igjen som aldri før, og hvorfor ikke lage litt selv?  Det er enklere enn du tror, og du kan bruke garn som passer inn i ditt interiør. Ulike typer garn finner du her: Flere av svarta fåret passer veldig godt og er enkle garn å jobbe med. Jeg har brukt trefat fra Rayher med en diameter på 40 cm, men du finner også andre ting som kan brukes under treartikler, eller kanskje du vil lage deg noen betongskåler, og oppheng til disse? Vil du ha trefatene, så ta kontakt med butikken på info@hobbykunst-norge.no.


I dette innlegget har jeg lyst til å vise to ulike oppheng til noen trefat fra Rayher. Dersom du ikke har testet ut Macrame tidligere, ta en titt på Youtube eller nettet generelt, for innføring i generell knute. Jeg har også vist hovedknuten som brukes i disse to innleggene i et blogginnlegg tidligere.

Hovedknuten er også vist i bildet under.For å telle antall knuter kan man telle de vertikale trådene som går i utkanten. Tell bare på en side. I bildet under er det vist 8 knuter (da har jeg ikke telt med den første vertikale tråden på venstre side). For denne måten å knyte på må de to trådene som går i midten være litt lenger enn den lengden du ønsker på opphenget. Lengden på de to yttertrådene må derimot være 3-4 ganger så lange, da disse brukes til å knyte knutene.

På fatet vist under går det like mye av alle tråder, da knutene "flytter på seg". Det er fremdeles den samme knuten som benyttes, men i stede for å knyte alle knutene inntil hverandre, som vist over, knyttes de med litt avstand. Videre forskyves de, for å skape mønsteret. Jeg hentet inspirasjon til dette opphenget fra bildet av Lia Griffith, på Pinterest. Øverst i fatopphenget mitt har jeg brukt en metallring for å forankre trådene i. For begge fat har jeg borret hull i kanten for å tre trådene og knyte de fast. 


You May Also Like

0 kommentarer