Hagenisse - gips


Selv om de fleste forbinder nisser med jul, har jeg valgt å lage en liten hagegnom eller hagenisse, som kan pynte opp innimellom blomster og pynt på verandaen. Jeg har brukt nisseforma som følger med følgende betongsett/som enkeltfigur her, og det er fint å se at forma kan brukes til begge deler. Dette er en fullfigurform i latex, og kan brukes både sommer som vinter.

Til dette prosjektet trenger du ei nisseform, 1 pakke gips, maling og evt. litt lakk slik at du kan forsegle malingene i etterkant for å sørge for en litt klarere farge på figuren - om du har lyst til det.


Blandet ut til omkring 600 g med pulver så har du nok til å lage figuren. Da hadde jeg nok gips igjen til at jeg fikk støpt ut noen småfigurer til barna i tillegg (5-6 figurer på omrking 5 cm). Før man setter igang er det viktig å planlegge hvor du skal la forma stå mens den herder, den står nemlig ikke av seg selv. 

Et godt tips for å få et godt resultat er å fylle formen 1/3 full, og tre latexformen gjennom artikkel #34217000 (bilde under til høyre) og heng den ned i vann. Fyll så opp resten av formen til motivet er så vidt dekket. Bank lett på formen slik at luftbobler kommer til overflaten. Evt. som jeg gjorde: i en høy skål med vann, med noen støttepinner under. Ved bruk av form og pappskive har man nok et tryggere alternativ. Min form holdt på å sli utav et par ganger - reddet fra vannet i siste liten :)

 La massen stivne helt, anbefalt 24 timer før du vrenger av formen. Da skal den være helt tørr. Viktig å vaske formen med rennende såpe og en kost. 
  

 34216000_2.jpg


Etter at gipsen var ferdig herdet, lirket jeg forsiktig forma av. Det var ganske greit, men lurt å være litt forsiktig sånn at man beholder alle detaljene på figuren. Om du trenger å gjøre noen små justeringer, kan du gjøre det med en liten skarp kniv, og skrape bort rundt kanter der du har noe mer gips enn du ønsker.




Siden gipsen er porøs suger den til seg endel av malinga. Det anbefales derfor å gi den et strøk med grunnmaling, før man setter igang å male den slik man vil ha den. Da forsegler man gipsen litt, sånn at det blir lettere å fordele malingen utover når man maler med farge. Som man kan se på min figur, får man ulike sjateringer om man ikke gjør det (spesielt synlig på lua). Smak og behag hva man liker:)




Figuren er i overkant av 20 cm høy, og forma kan også brukes til å støpe betong. Ta en titt på betongproduktene våre i nettbutikken, her.


You May Also Like

0 kommentarer