Teltkort med tutorial

by - 09:00

Hei! I dag kommer et lengre innlegg (så er du forberedt) med mange bilder. Jeg har laget et teltkort og viser fram fremgangsmåten med bilder. Nederst har jeg laget en mal som en kortversjon.



Jeg har brukt stempler fra Huldra Designstudio, fra platen som heter Vinterdyr. Disse har jeg fargelagt med Copics og klippet ut. Av mønsterark har jeg brukt ark fra Papirdesign - Hjem til jul (stjernesludd) og Julestemning (God jul til deg - baksiden). 

Først kutter jeg til kartong på 15x28 cm, og en bit på 15x9 cm som jeg preger på 2cm, 4,5 cm og 7 cm. Jeg preger annen hver vei slik at det blir en W. Dette er undersiden som skal holde kortet sammen. Ha på tape på yttersidene og legg til side så lenge.



For å finne midten av kortet måler jeg opp med linjal. Den biten jeg stanser ut bruker jeg som skrivepanel på baksiden etterpå. Man kan bruke hvilken som helst die til dette.

Så kutter jeg til mønsterarket som skal være panel på fremsiden av kortet. Dette må også kuttes til så da måler jeg opp på innsiden av die'en (se under).


Mønsterarket er tapet lett fast på utsiden av kortet slik at forsiden at mønsterarket synes gjennom hullet som allerede er stanset ut. Når man tegner opp på innsiden av die'en er det lett å legge den riktig på mønsterarket etterpå. Det er viktig at man er nøye her for at panelene skal være i flukt etterpå.

Da jeg var ferdig med kortet, kom jeg på at det hadde vært mye enklere å lime mønsterarket på fremsiden av kortet først. Da får man imidlertid ikke brukt biten man stanser ut fra kartongen til skrivepanel etterpå :-)

 Innsiden må man gjøre før kortet monteres sammen. Her har jeg brukt bjørnen fra stempelplaten og dies fra Rayher. Jeg har også satt på en "bakke"- die fra Lawn Fawn. Det store treet og bjørnen har jeg montert på høye limputer. Snøfnuggene har fått bling i midten. 


 Når innsiden er ferdig kan kortet limes sammen og det vil da se slik ut. På innsiden av rammen har jeg limt på en annen die fra Lawn Fawn, en "bakke" fra et annet sett. Jeg liker disse to settene godt og bruker de mye. De kan brukes som snø, gress eller annen type bakke. Da er forsiden klar for pynting.

Her har jeg brukt reven fra stempelsettet, flere trær og snøfnugg. Jeg har brukt en snøpenn for å legge på snø på flere detaljer. "Vinterklem" er stanset ut med en bannerdie fra Rayher og montert på limputer.

Og her er baksiden med tekst fra Papirdesign. Flere trær og snøfnugg.



Her kommer bildet med malen i kortversjon:


Da håper jeg at dere ble inspirert og jeg gleder meg til å se om noen av dere bruker malen og lager et slikt kort :-) Ha en fin dag videre!


Stor klem fra Heidi






















You May Also Like

0 kommentarer