Lage stemningskuler

by - 09:00

Vi har jo lenge sett disse små videoene med DIY på lyslenker med kuler, og jeg har lenge tenkt at slik vil jeg lage!!

Problemet mitt er jo at jeg har så mange slike lenker allerede.. Har ikke plass til flere ;)

Men jeg har savnet noe stemningsfullt til spisestuebordet.

Connie viste oss tidligere i år det gode utvalget Hobbykunst har i bast, det   mange farger velge mellom.

Og nå i høst gikk det opp ett lys for meg, jeg kunne prøve basten istedefor tråd å lage store kuler...

Det første jeg gjør er å lage ballongene i den str jeg vil ha kulene, jeg valgte å ikke ha de så veldig store, en god håndfull.
Så blandet jeg sammen lim og vann, har ikke fast blandingsforhold, men tok i litt og litt vann slik at limen ble litt mere flytende enn utgangspunktet, kanskje litt som tykk pannekakerøre :D

Jeg har brukt 2.5 bunt med bast på disse kulene.


      Jeg dro basten oppi limet før jeg viklet den rundt ballongen. Her er det lurt med engangshansker for du vil bli full av lim på fingrene av dette... Husk også ett underlag som tåler lim og søl...


Det lønner seg å ikke ha for lange tråder av bast av gangen da den lett blir tvunnet og da bruker du mye tid på å "brette" basten ut før du legger den på ballongen...

Surr basten slik at mye av ballongen er dekket, og stryk over all basten med litt ekstra lim om nødvendig, pass på at bast-endene ikke stikker opp...

Jeg er utålmodig og valgte og tørke de framfor en ovn...
Jeg satte alle tre kulene oppi små telys-holdere, og med ugjevne mellomrom snudde jeg på kulene slik at kulene ble tørket overalt.
Også her er det lurt å ha ett underlag som tåler søl, for mens de tørker kan det drype av litt overfladig lim.
Mine var helt tørre etter 24 timer.
Da er det bare å åpne forsiktig ballongen og slippe ut lufta sakte slik at kula ikke vrenger seg med ballongen.

Jeg valgte å ha ledlys-lenker i, og det er bare til å klippe opp en åpning akkurat så stor at man får batteriboksen til lysene inni kula...

Rett og slett utrolig stemningsfullt <3

Jeg har brukt:
Brun bast
medium-brun bast
Li m
Led-lys
ballonger

Dere kan se hele prosessen her:


Tenk dere disse i rød nå til jul <3

Ha en fin dag.
Linda

You May Also Like

0 kommentarer