Påskeegg - Nålefilting/våttoving




Det er snart påske igjen, og da får jeg alltid lyst til å lage litt påskepynt i ull. Denne gangen har jeg laget noen helt enkle påskeegg av noe resteull. Anbefaler derimot å ta en titt på den nye toveulla Hobbykunst har fått inn i hyllene, for det er så mange flotte klare farger! For å lage disse eggene har man egentlig flere alternativer, så jeg skal forklare begge. Jeg har benyttet kombinasjonen mellom nålefilting og toving i vaskemaskin for å få de mer kompakte og tette. Alternativt kan de våttoves. På bildet under er de 4 øverste egg/kaninen tåvet med nålefilting, mens de i den nederste rekken er først nålefiltet og så våttovet. Størrelsen reduseres med 20-30 % etter toving. 


Det er ikke så mye man trenger for å komme igang og dette er noe de fleste kan få til. For å få en kort innførin i utstyr og nåler kan du ta en titt på blogginnlegget jeg lagde i fjor. Til disse kulene vil jeg anbefale noen filtenåler, gjerne med håndtak, skumpute for filting/filteunderlag og  ull i farger du liker for å komme igang.

Alternativt kan du lage de ved våtfilting. Da trenger du ull, bobleplast, håndkle og Mega Filzer/grønnsåpe. Hobbykunst sine tove og nålefilte-ting kan du finne her. Rayher sitt produkt Mega Filzer blandes ut i vann i forhold 1:100 og kan brukes i stede for såpe og vann ved filting. Produktet gjør at ull filtes lettere sammen.

Som nevnt, valgte jeg å tove de med nåler denne gangen. For å få til dette begynner man med å pakke ulla sammen i en tett ball, så tett man bare klarer. Videre begynner man å tove med den groveste nåla. Arbeid rundt egget, begynn i ene enden. Pass på at du har litt mindre ull i den spisse enden av egget, eller at du her tover litt ekstra. Når du har gått rundt hele egget noen ganger, bytter du til en finere nål. Sånn fortsetter du til du har fått et ganske fast egg.

Til slutt, når du er fornøyd med egget før det skal settes på dekor, kan du legge de i en vaskepose, skille de fra hvernadre med strikker, og tove de litt ekstra i vaskemaskinen på 60 grader på et kort program, f.eks 1 time, evt. litt kortere. Jeg har erfart at om du har ulike farger på et egg, kan ulla bli litt mindre klar i fargen, da ulike fargefibre legger seg over hverandre.Når de er vasket kan du evt. dekorere eggene med detaljer, bruk da den fineste nåla du har og tover fast prikker, streker, sikksakkmønster eller må figurer. På bildet under er det gule egget vasket i vaskemaskin, mens det stripete egget bare er løst nålefiltet med den groveste nåla - ganske ulikt utrrykk, så varier etter smak og ønske :)



Se også betonginnlegg jeg har hatt tidligere for å se hvordan man lager skåla eggene ligger i.

God påske



You May Also Like

0 kommentarer