Julekalender 6. desember - nytt klutemønster

by - 09:00

 

Det har blitt strikket noen kluter i sommer - beste hobbien å holde på med når det er sol og varmt, og det har resultert i et nytt klutemønster. Her har jeg brukt dette bomullsgarnet som Hobbykunst har i mange forskjellige farver. Jeg har brukt pinner nr 3 på dette garnet, men strikker du stramt kan du bruke 3,5. Jeg legger opp 60 masker og følger mønsteret som ligger under bildet. Kluten består bare av rett og vrangmasker så skal være enkel for de fleste å strikke. Hva med å lage en pakke med flere kluter og eventuelt en oppvaskkost og en flaske med oppvaskmiddel? Fin gave å gi bort til jul. 


mønsterforklaring: 
v = rett fra begge sider
blank rute = strikk rett fra rettsiden og vrang på vrangsiden 
x = vrang fra rettsiden og rett fra vrangsiden. 

Jeg starter alltid med å strikke 3 riller på begynnelsen og de 3 første og 3 siste maskene på hver omgang strikkes rett så jeg får en fin kant. Strikk kluten så lang du vil og gjenta de to forskjellige mønsterrapportene så mange ganger som trengs for ønsket lengde. 



jeg har også brukt dette mønsteret og laget en naturhvit klut. Siden jeg har brukt tynnere garn enn opprinnelig garn jeg brukte når jeg lagde oppskriften så la jeg opp 6 masker ekstra (totalt 58) 



Jeg har også strikket en klut etter Sissel Anita's første oppskrift, kluten til høyre i bildet..
Den andre kluten er strikket etter fri fantasi for å bruke opp det ene nøstet som gikk til disse to klutene.
Strikka i garnet som Hobbykunst selger ...



Et tips til julegave til den som har alt 🎄

-Helle-



Jeg har også strikket kluter etter mønster til Sissel Anita. Både den oppskriften over her i dette innlegget og denne som hun har laget tidligere. I tillegg her har jeg laget små minikort som jeg har festet på. En koselig gave å gi bort. 




🎄Janne🎄


You May Also Like

1 kommentarer