Adventskalender - med mal

by - 10:00

 

Dette er en adventskalender jeg har sett flere varianter av på Pinterest så nå har jeg prøvd meg litt frem og laget min variant av den. Selve malen er lik i oppbyggingen på alle husene, bare høyden som kan justeres i flere forskjellige størrelser. Jeg lagde de i 4 forskjellige høyder for denne som jeg har lagd er meningen at skal åpnes kun hver søndag i advent. Denne kan fylles med godteri, eller små gaver. Har man planer om å gi gaver som ikke passer i husene så kan man skrive en liten lapp om hvor man finner gaven, eller lage en liten rebus for å gjøre spenningen enda større. Jeg har fylt med litt forskjellig godteri i min

Når man kutter og skal score så scorer man på 5 cm - 10 cm - 15 cm og 20 cm på alle på langsiden. På høyden valgte jeg å score 5 cm fra begge sider for da spiller det ikke noen rolle hvor høyt midtfeltet er og man kan justere det innenfor arkets størrelse om man vil ha mange flere forskjellige høyder. F.eks om man lager 24 hus - 1 for hver dag istedet for 4. 

Skår skrålinjer og og brett så trekanten går inn mot boksen. De oransje linjene på bunnen kuttes inn. 

Som det vises på malen under så er to av flappene er litt kortere enn de to andre og det er fordi det er litt enklere å lime sammen bunnen. Brett de minste inn først og lim de sammen før de lengste.  


Taket kutter jeg til en bit kartong som er 5,5 cm x 11 cm og scores på 5,5 cm. Limer taket fast i den ene siden og den andre er festet med borrelås eller magnet. 



Arket jeg har brukt på husene er fra ei blokk fra Craft Consortium som jeg ser at dessverre ikke finnes i nettbutikken lengre. Men har litt forskjellige varianter her man kan bruke 
Maja design - wood
stempel fra My favorite things
Simple stories - Color vibe wood

Tall kan man bruke et alfabet man har enten dies eller klistremerker. 


jeg har også laget en litt større utgave som kan brukes -.her har jeg bare laget 1 hus

Malen ser lik ut, bare størrelsen på arket og hvor man scorer som er forskjellig. 
Kutt en kartong i størrelsen 21 x 29 cm og score på 7 cm på begge sider av kortsiden. 
På lengden scorer du på 7 cm - 14- cm - 21 cm og 28 cm. 
Taket er 7,5 cm x 15 cm og scores på 7,5 cm. 

Har brukt ark og klippark fra Papirdesign. 

 

 



DT Sissel Anita












You May Also Like

0 kommentarer