7. desember - Julekalender 2023 - Heklede glassbrikker med boks

by - 09:00

 Jeg har heklet 6 glassbrikker av bomullsgarnet til Hobbykunst og laget en boks til. 

Til dekor har jeg brukt en dies fra Simple and Basic, blomster fra Mathia og dies fra Crafters companion. 



Du kan bruke hvilken farge du ønsker, men jeg tok en beige som jeg hadde liggende hjemme. Brukte heklenål nr 2,5 mm og etter disse 6 glassbrikkene hadde jeg mere garn igjen så dette kan bli en rimelig julegave. Om du har to farger så kan du lage striper, eller avslutte med en kant med fastmasker rundt i en annen farge. 

Sånn heklet jeg de: 

Legg opp 15 luftmasker og sett sammen til en ring. 

1. omgang: hekle 2 staver i hver luftmaske - 30 staver

2. omgang. Start med 3 luftmasker = 1 stav, deretter * 2 staver i neste stav, 1 stav * -- Gjenta mellom ** omgangen rundt - 45 staver totalt

3. omgang: Start med 3 luftmasker = 1 stav, * 1 stav, 2 staver i neste stav, 1 stav * - Gjenta mellom ** omgangen rundt  - 60 staver totalt

4. omgang: Start med 3 luftmasker = 1 stav, * 1 stav, 1 stav, 2 staver i neste stav, 1 stav* - Gjenta mellom ** omgangen rundt - 75 staver totalt. 

5. omgang: Start med 3 luftmasker = 1 stav, * 1 stav, 1 stav, 1, stav, 2 staver i neste stav, 1 stav* - Gjenta mellom ** omgangen rundt - 90 staver totalt. 


Bunnen til boksen kuttes i 18,5 cm x 18,5 cm, og score på 4 cm på alle fire sider
Klipp/skjær inn der det er merket med oransje



Lim sammen bunnen. 


Lokket lages av mønsterpapir og det kuttes 18,7 cm x 18,7 cm. Score på 4 cm på alle fire sider. 
Kutt vekk arket som på bildet og klipp/skjær inn der det er merket med oransje streker. Ta så en linjal og tegn opp en strek på skrå som på malen under. På den biten som er øverst på bildet så klipp 1 mm eller to inn på hver side for denne delen skal limes fast inni boksen. 

Lokket limes sånn som på bildet, og til slutt limer man den enden som er nederst på bildet under. De små flappene limes på innsiden. 


Jeg har limt mønsterpapir på innsiden av boksen for å gjøre den litt mere stødig i bunnen. 


Jeg har laget boksen såpass høy at det skal være plass til noen flere glassbrikker om man vil lage flere i pakken. 


DT Sissel Anita



You May Also Like

0 kommentarer